Śnieżny Paryż - Dakar - Psy.pl - mamy nosa!

Śnieżny Paryż – Dakar

Polska Federacja Sportu Zaprzęgowego Psór Ras Północnych jest organizatorem tegorocznych mistrzostw Europy w Szklarskiej Porębie. Po raz pierwszy będziemy gospodarzem zawodów tej rangi, ale sport zaprzęgowy ma już długą historię

Kiedy w 1896 r. w Klondike odkryto złoto i na Alaskę zaczęły ściągać tysiące poszukiwaczy, kluczowym okazało się rozwiązanie problemu transportu. W tamtejszych warunkach można było wykorzystać do tego jedynie psy. Przywożono je z Ameryki, Kanady, Europy i ze Wschodniej Syberii (husky syberyjskie).
Z czasem na jednego mieszkańca osady Nome przypadała większa ilość psów aniżeli w jakimkolwiek miejscu na świecie. W 1900 r. poszukiwacze złota mieli już dobrze wyćwiczone i wytrwałe psy. Najlepsze z nich kosztowały wielkie pieniądze. Po ciężkiej pracy mieszkańcy dalekiej północy Ameryki zbierali się w saloonach. Izolowani od świata i cywilizacji poszukiwali rozrywki. Z rozmów o tym, kto ma najszybszego psa zrodziła się myśl zorganizowania wyścigów psich zaprzęgów.

Żelazny człowiek
W 1907 r. mieszkańcy Nome założyli klub kynologiczny. Wkrótce okazało się, że najszybsze i najwytrzymalsze w wyścigach są husky syberyjskie. Wygrywały m. in. trzy zaprzęgi stworzone przez Scota Foxa Mauleko Ramsaya. Sportowe zawody psich zaprzęgów swoim zasięgiem sięgały coraz dalej – z Nome przez Alaskę do Kanady, a później do Idako w Kalifornii i do Nowej Anglii. Sławny wyścig „All Alaska Sweepstakes” prowadził z Fortu Street w Nome, poprzez półwysep Seward aż do Candle i z powrotem – dystans 408 mil (650 km). Jego trasa wiodła od morza, przez wysokie góry, rzeki, tundrę, lasy i lodowce. Brały w nim udział psy z saniami, które na co dzień pracowały przy przewożeniu towarów. W 1910 r. w zaprzęgach wystartowały najszybsze psy husky, które handlarz futer z Syberii sprowadził od plemienia Czukczów. Zwyciężył Johnson-Żelazny Człowiek, z wynikiem 78 godzin, 14 minut i 37 sekund. Rekord ten utrzymał się bardzo długo, został pobity dopiero w 1983 r. W 1911 r. bliski wynikowi zwycięskiego biegu Johnsona był Allan Scotty – trasę pokonał w 80 godzin.

Bohaterski Seppala
Norweg Leonard Seppala nie miał szczęścia jako poszukiwacz złota. Zajął się powożeniem psami. Po sukcesach w pomniejszych zawodach – w Moose Burden Handicap, w 1916 i 1917 r. wygrał „All Alaska Sweepstakes”.
Kiedy w 1925 r. w Nome wybuchła epidemia dyfterytu i ludzie zaczęli umierać z braku surowicy, rozpoczęła się walka o ich ratowanie. Najbliższym miejscem, gdzie znajdowała się surowica było Anchore, odległe od Nome o 955 mil (1530 km). Kolej na tej linii nie kursowała a samoloty nie mogły startować ze względu na burze śnieżne. Jedynym środkiem transportu okazał się zaprzęg psów z saniami. Psy pocztowe do przebycia tej trasy potrzebowały w dobrych warunkach meteorologicznych dwadzieścia pięć dni. Organizację psich zaprzęgów do przewiezienia surowicy do Nome rozpoczęto natychmiast. W to ryzykowne przedsięwzięcie zaangażował się pięćdziesięcioletni wówczas Seppala, przygotowując 20 swoich najlepszych psów. Przy bardzo niesprzyjających warunkach – silny wiatr, temperatura -30C sztafeta psich zaprzęgów pokonała trasę długości 658 mil w pięć i pół dnia, z czego Seppala ze swoim zaprzęgiem przejechał 340 mil. Wyścig z przeciwnościami natury, w walce z czasem i słabościami ludzi, uratował dziesiątki umierających chorych. Wyczyn ten obiegł szpalty gazet na całym świecie. Uświadomił ludziom, czym są psy pociągowe i wyścigi z nimi. Przyczynił się do rozwoju sportu – wyścigów z psami zaprzęgowymi.

Najlepsi zawodnicy
Od tego czasu organizowane są, najbardziej prestiżowe na świecie, wyścigi z Anchore do Nome, pod nazwą Iditarod Trail International Championship Sled Dog Race. W 1994 r., szwajcarski zawodnik Martin Buser osiągnął najlepszy wynik – trasę pokonał w 10 dni, 13 godzin i 2 minuty. Najsłynniejszą kobietą tych wyścigów jest Susan Butcher, która uczestniczyła w nich 15 razy w a zwyciężyła cztery razy.
Następnym legendarnym zawodnikiem był Roland Lombard – ścigał się od czasów międzywojennych aż do swojej śmierci w 1990 r. Zwycięzcą Mistrzostw Świata w Anchore był aż osiem razy.
W dzisiejszych czasach za najlepszego zawodnika uważa się Georga Attle – Indianina z plemienia Atabasków. W różnych prestiżowych wyścigach triumfował aż dziesięć razy.
Druga wojna światowa zatrzymała rozwój sportu psów zaprzęgowych. W 1966 r. w Niagara Falls w stanie Nowy Jork założono International Sled Dog Racing Asociation – organizację, która wprowadziła i rozpowszechniła na świecie wyścigi psów zaprzęgowych jako sport. Do najbardziej prestiżowych, jak również najatrakcyjniejszych finansowo wyścigów należy Nort-American Championship z Fairbanks i World Championship Sled Dog Race in Anchore. Kto wygra oba z nich uzyskuje tytuł Dual Champions. W 30. rocznicę historii zawodów tytuł ten nadano sześciokrotnie. Kilkakrotnie uzyskali go George Attle i Roland Lombard.
W 1975 r. na świecie było już 115 Stowarzyszeń zajmujących się sportem psów zaprzęgowych.

Wyścigi w Europie
Wyścigi psów zaprzęgowych jako dyscyplina sportowa zawitała do Europy w końcu lat 50. W 1959 r. w Szwajcarii został założony Klub Północnych Psów, w 1968 r. w Niemczech, a następne w Holandii i Norwegii. Najbardziej europejskim prestiżowym wyścigiem jest Alpirod na dystansie 1000 km. Po raz pierwszy został rozegrany w 1988 r., a jego trasa prowadzi przez Włochy, Francję, Szwajcarię, Niemcy i Austrię. W Europie organizuje się corocznie dużo wyścigów krótko i średnio dystansowych. Najczęściej rozgrywane są w masywach górskich w Jurze, Wogezach, Alpach i Pirenejach. Jednym z młodszych a zarazem trudniejszych jest wyścig „La Pirena” (określany też jako „Śnieżny Paryż-Dakar”), którego 400-kilometrowa trasa biegnie przez Hiszpanię i Francję. Najmłodszym wyścigiem jest maraton „Trans-Bajkał” – trasa prowadzi przez Syberię i Buriację.

Chcesz dać głos i ocenić?
Dołącz do naszego stada – zarejestruj się!
Ocena użytkowników

Dodaj komentarz

Zaloguj się do swojego konta lub skomentuj anonimowo. Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *