20.02.2012
„Nie” dla stereotypu walczącego amstafa
psy.pl
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Stanowczo protestujemy przeciwko sposobowi, w jaki wykorzystano psy w typie amstafów w reklamie Konfrontacji Sztuk Walki 18. (25 lutego, Orlen Arena Płock) emitowanej na ekranach City Info TV znajdujących się w pociągach warszawskiego metra, a zarządzanych przez Art Marketing Syndicate SA.
fot. You Tube
Na początku filmu reklamowego widzimy wytatuowanego mężczyznę trzymającego na krótkiej uwięzi dwa groźnie wyglądające samce w typie amstafa. Zostały one ubrane w uprzęże z kolcami i ćwiekami. Pies znajdujący się z prawej strony mężczyzny rzuca się na drugiego, otwierając paszczę i szczerząc kły. W tle słyszymy groźne warczenie. Mężczyzna odciąga psy od siebie dopiero w momencie ataku. Film można też obejrzeć na www.konfrontacja.com, a także poniżej.
Scena, którą oglądamy, utrwala stereotyp amstafów jako psów bojowych i wyjątkowo niebezpiecznych. Obraz i dźwięk sugerują, że czworonogi walczą, a organizowanie walk psów jest w Polsce zabronione i uznane za znęcanie się nad zwierzętami (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6, pkt 2.15).
Co więcej, art. 17 pkt 6 stanowi, że „zabrania się propagowania lub upowszechniania drastycznych scen zabijania, zadawania cierpienia lub innej przemocy ze strony człowieka, której ofiarami są zwierzęta, chyba że sceny te mają na celu napiętnowanie okrutnego zachowania wobec zwierząt”. A zgodnie z art. 37 pkt 2 „usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo do [tych czynów] jest karalne”.
Zgodnie z art. 21 III rozdziału Kodeksu Etyki Reklamy: „Reklamy nie mogą propagować postaw kwestionujących prawa zwierząt. Reklamy wykorzystujące wizerunek zwierząt powinna cechować powściągliwość, tak aby zwierzęta nie były przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania”. Reklama pozostaje więc w sprzeczności ze znakiem „Reklamuję etycznie”, którym ma prawo posługiwać się Art Marketing Syndicate SA.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że ponieważ reklama jest wyświetlana w wagonach metra, mogą ją oglądać wszyscy pasażerowie, w tym dzieci.
Od lat na łamach miesięcznika „Mój Pies” staramy się łamać stereotypy i budować pozytywny wizerunek nie tylko amstafów, ale i innych ras, które w przeszłości były używane do walk psów, a dziś w rękach doświadczonych i odpowiedzialnych właścicieli są zwierzętami towarzyszącymi rodzinie. Wykorzystanie amstafów w reklamie KSW niszczy wieloletni wysiłek organizacji prozwierzęcych w tej dziedzinie.
Zwracamy się z apelem o bezzwłoczne wycofanie reklamy, która w naszej ocenie jest nieetyczna i narusza Ustawę o ochronie zwierząt.
Redakcja miesięcznika „Mój Pies”
Fundacja Zwierzofani
Fundacja Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva!
Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.
Zobacz powiązane artykuły
10.07.2025
Zapisz się na RAW PALEO WARSAW DOG RUN i pomóż bezdomnym zwierzętom
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
RAW PALEO WARSAW DOG RUN to wyjątkowe wydarzenie dla wszystkich, którzy kochają psy, ruch na świeżym powietrzu i chcą zrobić coś dobrego. Tegoroczna edycja łączy bieganie z psem w formie canicrossu i dogtrekkingu z akcją charytatywną #BiegamDobrze dla Zwierzaków, wspierającą bezdomne psy i koty w całej Polsce.
undefined
09.07.2025
RAW PALEO WARSAW DOG RUN: pies i opiekun na wspólnej trasie
Ten tekst przeczytasz w 4 minuty
Już tej jesieni w Warszawie odbędzie się pierwsza edycja RAW PALEO WARSAW DOG RUN – wyjątkowego wydarzenia, które łączy miłość do czworonogów z pasją do biegania. Będzie sportowo, emocjonalnie, a przede wszystkim wspólnie – bo w canicrossie i dogtrekkingu nie chodzi tylko o wynik, ale o więź, zaufanie i wspólne pokonywanie kilometrów. To coś więcej niż sport – to styl życia, który zyskuje coraz więcej fanów.
undefined
04.07.2025
Ciężkie chwile po tragedii w Ząbkach: mieszkańcy poszukują swoich pupili
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
W czwartek, 3 lipca, po godz. 19 w podwarszawskich Ząbkach doszło do pożaru w jednym z budynków na osiedlu przy ulicy Powstańców. Ogień momentalnie objął cały dach i rozprzestrzenił się dalej, powodując ogromne zniszczenia. Ponad 500 osób w ułamku sekundy straciło dach nad głową, a teraz mierzą się z kolejną tragedią – poszukują swoich zwierząt.
undefined