Psi symbol życia

Pies w obrazach Alexandre"a Francoise Desportes"a, malarza Ludwika XIV i XV oraz Jana III Sobieskiego

Desportes zajął się animalistyką i objął funkcję nadwornego malarza scen myśliwskich Ludwika XIV. Ten rodzaj malarstwa cieszył się w baroku wielką popularnością, nie tylko z uwagi na myśliwskie namiętności ówczesnych mecenasów sztuki, ale również z powodu swoich walorów dekoracyjnych. Płótna ze zwierzętami nadawały szczególnego splendoru i nastroju pałacowym salonom. Desportes stał się wkrótce wybitnym przedstawicielem kierunku. Tworzył kompozycje znacznych rozmiarów, które nie gubiły się w reprezentacyjnych wnętrzach.
Duże, dekoracyjne płótno pt. „Psy, dziczyzna i owoce” świadczy o niezwykle wszechstronnym talencie artysty, który z równie wielką maestrią malował zwierzęta, martwą naturę, jak i motywy pejzażowe. Dwa psy, jeden w pełnym świetle, drugi w cieniu, umieszczone na przeciwległych brzegach tego obrazu, wnoszą do klasycznie zrównoważonej natury barokową dynamikę.
Przedstawione w ruchu psy symbolizują życie, a pięknie upierzone, nieruchome ptaki przemijanie. Proces przemijania artysta pokazał w świetle słońca, na tle bukolicznego pejzażu, w całym bogactwie barw. Pierwszym wrażeniem widza jest zachwyt nad tak pociągająco wyobrażoną naturą, dopiero potem odkrywa on niepokojącą dwuznaczność tej sceny. Płótno nie służy bowiem wyłącznie dekoracji, jest też, jak to często w baroku bywało, moralitetem, przypominającym o nietrwałej urodzie życia.

Chcesz dać głos i ocenić?
Dołącz do naszego stada – zarejestruj się!
Ocena użytkowników

Dodaj komentarz

Zaloguj się do swojego konta lub skomentuj anonimowo. Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *