07.12.2009

Pomagają czy szkodzą?

author-avatar.svg

psy.pl

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Naga modelka Joanna Krupa, krzyż, cierpiące zwierzęta. A wszystko to na jednym zdjęciu. Kampania na rzecz adopcji zwierząt schroniskowych przygotowaną przez amerykańską organizację PETA wzbudziła kontrowersje na całym świecie. Czy taki szokujący sposób walki o prawa zwierząt może być skuteczny?

fot. Peta

Bogdan Pliszka, socjolog: Według mnie ta reklama prawdopodobnie zaszkodzi  samej idei adopcji zwierząt. Na pewno też nie przyniesie pożądanego efektu, jakim miałoby być zainteresowanie amerykańskiego społeczeństwa bezdomnością zwierząt.
Wykorzystywanie symboli religijnych nawet w słusznej sprawie powinno być bardzo ostrożne i delikatnie. Proszę sobie wyobrazić, jakie protesty wołałoby wykorzystanie przez modelkę symboli judaizmu czy islamu. Czy ktokolwiek zadawałby wtedy pytanie, czy będą z tego jakieś korzyści dla bezdomnych zwierząt?
Czym innym jest pokazywanie bezdomnego czy maltretowanego psa lub też okrucieństwa myśliwych w Kanadzie, a czym innym zasłanianie piersi krzyżem. Warto zwrócić uwagę, że z tego powodu rzeczywistym adresatem tej reklamy stała się wyłącznie elita mieszkająca w Nowym Jorku czy Los Angeles, czyli grupa, której nie trzeba specjalnie przekonywać do adopcji zwierząt. A zapomniano o zwykłych Amerykanach, którzy są dużo bardziej konserwatywni i poczuli się tą reklamą dotknięci. Raczej spodziewam się, że na jakiś czas odwrócą się od działań organizacji prozwierzęcych.

Cezary Wyszyński, Fundacja Viva: W Polsce taka kampania bardziej zaszkodziłaby sprawie zwierząt niż pomogła. Być może w niektórych krajach, gdzie jest większa tolerancja dla tego typu form artystycznych, przyniosłaby jakiś skutek.
Mam wątpliwości , czy nawet w Stanach zadziała ta kampania. Na pewno plakat wywołał zainteresowanie mediów i jeśli to było celem samym w sobie, to został on osiągnięty. Jednak przekaz się nie przebił. Wszystkie media pisały tylko o tym, że Joanna Krupa się rozebrała i zasłoniła krzyżem, a prawie nikt nie wspomniał o idei przewodniej, czyli żeby nie kupować psów w sklepach zoologicznych, bo lepiej za darmo zaadoptować te ze schronisk. My takiej kampanii byśmy nie zrobili.
Uważamy, że jeśli pokazywać nagość, to tylko tam,  gdzie jest ona w jakiś sposób uzasadniona. Trudno znaleźć sensowne połączenie między nagością, symboliką chrześcijańską a bezdomnością zwierząt. Przykładem takiego dobrego połączenia może być akcja antyfutrzarska. Choć w Polsce taką kampanię trudno byłoby zrobić. Wciąż szukamy znanych osób, które chciałyby wziąć udział w takiej rozbieranej sesji. Na razie bez powodzenia.  (KP)

Joanna Krupa wypowiedź dla „Dzień dobry TVN”:
Duży skandal zrobiłam w USA. Jestem dumna z tego, co zrobiłam. Zaryzykowałam reputację, żeby coś zrobić dla zwierząt. Jestem wierzącą osobą, ale ten krzyż, który użyłam, nie ma nic wspólnego z Jezusem. Wiedziałam o tym, że będzie wokół tego szum. Musiałam coś zrobić, żeby szok był. Cierpienie, miłość, nadzieja, wiara – to dla mnie oznacza ten krzyż. To samo przeżywają psy, z których się skórę zdziera, jak są jeszcze żywe. Wszystko dla nich zrobię.

Ilona Felicjańska, modelka (wypowiedź dla TVN 24): 
Czy wystąpiłabym w takiej reklamie? – Z krzyżem na pewno nie. Jestem osobą wierzącą i praktykującą. Boję, że wykorzystanie tego krzyża odwróci uwagę od rzeczy najważniejszej, czyli od tych zwierząt.

Ryszard Nowak, Ogólnopolski Komitet Obrony Przed Sektami ( wypowiedź dla Plotek.pl): „Słuszny cel, bo psy to są zwierzęta i też cierpią. Gdy tylko zobaczyłem ten plakat powiedziałem – dobrze, że robią tę kampanię. Jednak zrobili to nieładnie. Człowiek zamiast skupić się na problemie, jakim jest cierpienie psów, kojarzy ten plakat wyłącznie z krzyżem na gołym łonie modelki."

Aniela Roehr, Stowarzyszenie Obrońców Zwierząt „Arka” ( wypowiedź dla Plotek.pl):
Zwierzęta też cierpią, bowiem ludzie są nieodpowiedzialni. Każdy w zasadzie ma swój krzyż. Naprawdę wielkim krzyżem dla zwierząt jest to, że ludzie je porzucili. Nawet jeżeli kampania jest kontrowersyjna, to zwróci uwagę na problem, jakim jest bezdomność zwierząt.  Myślę, że PETA miała na uwadze właśnie to, że zwierzęta noszą tak samo swój krzyż, jak nosi człowiek, czy jak Chrystus nosił. Tym bardziej, że to są najsłabsze istoty, bezbronne.

Łukasz Warzecha, „FAKT” (list do obrońców zwierząt)
Jedna z Waszych organizacji, PETA, właśnie pokazowo strzeliła sobie w stopę, umieszczając na plakacie gołą modelkę polskiego pochodzenia, Joannę Krupę, z wielkim krzyżem na piersiach. Przesłanie plakatu dotyczy adopcji zwierząt, ale oczywiście mało kto na nie zwraca uwagę. Wszyscy widzą tylko nagą Krupę z krucyfiksem.
Wierzę, że nie mieliście zamiaru nikogo obrażać. Jak wszyscy fanatycy, macie po prostu za mało wyobraźni, aby zrozumieć, że Wasze idiotyczne kampanie mogą kogoś dotknąć.

Pierwsza publikacja: 25.04.2022

Podziel się tym artykułem:

author-avatar.svg
psy.pl

Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.

Zobacz powiązane artykuły

21.11.2024

Zrób coś wyjątkowego na Święta – dołącz do akcji #CharytatywnaChoinka!

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty

Święta to czas, kiedy obdarowujemy bliskich prezentami i dzielimy się ciepłem. A co z tymi, którzy nie mają rodziny ani domu? Dzięki akcji #CharytatywnaChoinka, organizowanej przez Fundację Sarigato w ramach projektu „Karmimy Psiaki”, każdy z nas może sprawić, że zwierzęta w schroniskach poczują magię Świąt. To już siódma edycja tej wyjątkowej inicjatywy, w której pomagamy czworonożnym podopiecznym z całej Polski.

#CharytatywnaChoinka

undefined

07.11.2024

Co warto kupić dla pupila? Poradnik zakupowy!

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Zwierzęta domowe mają dobroczynny wpływ na ludzi. Badania dowodzą, że kontakt z czworonogami redukuje stres, pozwala rozładować napięcie, zachęca do aktywności fizycznej. Zwierzęta uczą swoich opiekunów empatii, okazywania uczuć. Miłości psa czy kota nie do się porównać z niczym innym, pupile kochają bezwarunkowo.

null

undefined

28.10.2024

"Postaw na łapy. Dosyp coś od siebie"! Ruszyła akcja wsparcia zwierząt z terenów powodziowych

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty

Już dziś dobiega końca akcja, w której Radio 357 i marka Biofeed połączyły siły, by wesprzeć zwierzęta w schroniskach dotkniętych skutkami powodzi w Polsce. Inicjatywa zakłada, że każde 15 zł przekazane przez patronów radia, to kilogram karmy przekazany przez darczyńców, a BIOFEED dokłada od siebie drugi kilogram!

postaw na łapy, akcja pomocy zwierzętom z terenów powodziowych

undefined

null

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj raz w tygodniu wieści ze świata psów!

Zapisz się