5 leków z ludzkiej apteczki, które są najbardziej toksyczne dla psów


Te leki są silnie toksyczne dla psów! Pamiętaj, by nigdy nie podawać ich zwierzęciu i by przechowywać je w dobrze zabezpieczonym miejscu!

Leki dla ludzi nie są stworzone z myślą o psach. Poza niewielkimi wyjątkami, podawanie czworonogom ludzkich leków jest niewskazane i nie przyniesie pożądanych efektów. Próby leczenia zwierzaka na własną rękę mogą także doprowadzić do silnego zatrucia, a nawet śmierci pupila. Również psiaki mające skłonność do myszkowania po domu pod nieobecność opiekuna mogą zatruć się pozostawionymi na szafce lekami. Jakie leki z ludzkiej apteczki są szczególnie toksyczne dla psów? Poznaj 5 leków, które są najczęstszą przyczyną zatruć domowych pupili.

1. Niesterydowe leki przeciwzapalne (NLPZ)

Za najwięcej zatruć lekami odpowiadają niesterydowe leki przeciwzapalne. Sprzedawane niemal w każdym sklepie bez recepty, stanowią nieodłączny element domowej apteczki. Substancje takie jak ibuprofen czy naproksen, będące substancją czynną w popularnych lekach (Ibuprom, Modafen, Nurofen, Nalgesin, Voltaren Acti), powinny być bezwzględnie zabezpieczone przed przebywającymi w domu zwierzętami. Nawet niewielka dawka tych leków może wywołać silne zatrucie, objawiające się wymiotami, krwawą biegunką, otępieniem i drgawkami, które mogą doprowadzić zwierzę do śmierci. U psów nawet po jednorazowym spożyciu tych preparatów mogą rozwinąć się wrzody żołądka.

2. Acetaminofen (paracetamol)

Ta przeciwzapalna substancja wchodząca w skład powszechnie dostępnych preparatów o nazwie APAP, Panadol, Paracetamol czy Gripex również jest przyczyną licznych zatruć czworonogów. Już niewielka dawka leku zawierającego acetaminofen może skutkować nieodwracalnym uszkodzeniem wątroby. W większych dawkach te toksyczne dla psów preparaty uszkadzają czerwone krwinki zwierzęcia. Mogą także wywoływać otępienie, problemy z oddychaniem, ciemne zabarwienie moczu, biegunkę i wymioty.

3. Antydepresanty

Ludzkie antydepresanty są czasem stosowane w szczególnie trudnych przypadkach psów z zaburzeniami behawioralnymi. Nie znaczy to jednak, że substancje te są w pełni bezpieczne dla zwierząt. Zbyt duża lub źle dobrana dawka tych leków może wywołać u psów apatię i wymioty, a w niektórych przypadkach nawet zespół serotoninowy. Ten szczególnie groźny dla życia objaw zatrucia antydepresantami obejmuje pobudzenie, dezorientację, przyspieszone tętno i zwiększone ciśnienie krwi oraz silne drgawki.

4. Leki beta-adrenolityczne (beta-blokery)

Nawet niewielkie dawki leków na nadciśnienie mogą wywołać u psów poważne problemy. Duża dawka tych substancji może być przyczyną niebezpiecznego dla życia pupila spadku ciśnienia krwi i drastycznego obniżenia akcji serca.

5. Leki antykoncepcyjne

Tabletki zawierające estrogeny, estradiol czy progesteron, zjedzone przez psa w niewielkich ilościach, nie wywołują zazwyczaj zatrucia. Jednak w większych dawkach hormony te mogą spowodować leukopenię. Szczególnie narażone na zatrucie estrogenem są niesterylizowane suki.

Jak uchronić psa przed zatruciem lekami?

By zadbać o bezpieczeństwo swojego pupila, przechowuj domowe leki poza jego zasięgiem. Nie podawaj psu leków bez wcześniejszej konsultacji z weterynarzem. Określi on odpowiednie dawkowanie preparatu zgodnie z indywidualnymi potrzebami twojego zwierzęcia. Należy pamiętać, że nie tylko sprzedawane w aptece leki mogą być toksyczne dla psów. Również preparaty ziołowe, witaminy i suplementy mogą wywołać u czworonogów silne zatrucia, szczególnie jeśli zwierzak sam dostanie się do opakowania i spożyje jednorazowo dużą dawkę substancji. Jeśli zauważysz lub podejrzewasz, że twój pies połknął jakiekolwiek leki, które nie są dla niego wskazane, natychmiast udaj się do weterynarza.

Autor: Aleksandra Prochocka