Motywacja i nagroda

Psy mogą pomóc dzieciom mającym problemy z mówieniem lub czytaniem.
W Katowicach odbyła się I Międzynarodowa Naukowa Konferencja Logopedyczna. Wystąpiła na niej m.in. dr Marzena Machoś, która jako dogoterapuetka pracuje z golden retrieverem Kostkiem. Opowiadała o skuteczności takiej terapii.
W ostatnich dwóch latach dr Machoś pomagała dzieciom z zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, rozszczepem podniebienia, uszkodzeniami neurologicznymi, zaburzeniami mowy i połykania. – Fenomen polega na tym, że pies niczego od dziecka nie wymaga. W czasie zajęć dzieci w jego obecności dużo chętniej mówią i czytają. Mówiłam im, że ja nie będę słuchała i żeby czytały Kostkowi. Pies jest rewelacyjnym motywatorem i nagrodą – tłumaczy dr Machoś.
Zastrzega jednak, że do prowadzenia dogoterapii niezbędne jest zarówno przeszkolenie w tym zakresie, jak i wiedza pedagogiczna. Jeśli jedna osoba nie łączy tych umiejętności, wówczas dogoterapeuta i specjalista znający dziecko, jego schorzenie i potrzebne mu sposoby stymulacji, powinni pracować we dwoje. (pap, tj)