Poszybowały ceny nie tylko najpotrzebniejszych artykułów dla człowieka, lecz także żywności dla zwierząt. Portal veterinarians.com opublikował specjalne badania, z których wynika, że cena suchej karmy dla czworonogów w 2023 roku wzrosła średnio nawet o 41 proc. w porównaniu z rokiem 2020.
Ceny karmy dla psów mocno w górę
Przeprowadzając badania w Stanacj Zjednoczonych, portal veterinarians.com wykazał wysoki wzrost cen nie tylko karmy suchej, ale także mokrej. Według nich w kategorii suchej karmy największy wzrost ceny, bo aż o 143% dotyczył karmy Purina ONE Plus 16,5 lb. Healthy Puppy Formula High Protein Natural Dry Puppy Food. Średnia cena suchej karmy Purina Pro Plan od 2020 roku wzrosła o 24,92 dolary, czyli ponad 100 zł!
Nie inaczej jest w przypadku karmy mokrej. Tutaj wzrost cen oscyluje w granicach 50 procent. Jednak najwyższy wzrost ceny dotyczył 12-paku ok. 375 gramowej karmy dla dorosłych psów w puszkach marki Pedigree o smaku kurczaka i ryżu. Jego cena wzrosła aż o 207%.
Analizę wzrostu cen pożywienia dla zwierząt zbadali również autorzy raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych” UCE Research i uczelni WSB Merito. Skupili się na ponad 88 tys. cen detalicznych z ponad 35 tys. placówek handlowych. Z raportu wynika, że największy skok cen odnotowano w marcu tego roku. Karma zdrożała średnio o 46,4 procent.
Ceny karmy dla psów mocno w górę. Co ma wpływ na wzrost cen?
Skąd biorą się tak wysokie ceny? Na to pytanie odpowiedział dr Tomasz Kopyściański z Uniwersytetu WSB Merito w rozmowie z „Rzeczpospolitą”.
Żywność dla domowych pupili drożeje ze względu na rosnące koszty surowców, w tym produktów odzwierzęcych oraz tłuszczów. Dodatkowo w cenie karm uwzględniony jest efekt podwyżki opłat za prąd. A przy produkcji tych artykułów zużywane są duże ilości energii elektrycznej.
Niestety zjawisko to negatywnie wpływa nie tylko na budżet domowy opiekunów zwierząt, ale także na same czworonogi.
Portal veterinarians.com przeprowadził ankietę wśród 1000 amerykańskich opiekunów zwierząt domowych. Jak wynikało z badań, 55 procent respondentów wyznało, że musiało anulować subskrypcje karmy dla pupila na takich stronach jak Amazon czy Chewy. Natomiast 24 procent rozważało zmianę domu dla czworonoga.
Źródło: https://globalpetindustry.com, https://www.money.pl