Twój pies też może ćwiczyć! Te aktywności wzmocnią jego mięśnie


Chcesz poprawić sprawność swojego czworonoga? Sprawdź, jakie ćwiczenia wzmacniające mięśnie możesz mu zaproponować w domu!

Każdy opiekun psa wie, że domowe czworonogi potrzebują aktywności fizycznej. By zapewnić naszemu pupilowi ruch, zabieramy go na długie spacery, bawimy się z nim i pozwalamy biegać z innymi psiakami. Jednak taka aktywność nie zawsze sprawi, że czworonóg będzie odpowiednio umięśniony i sprawny! Jakie ćwiczenia dla psa możemy bezpiecznie wykonać w domu? I dlaczego warto je robić?

Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia dla psa?

Codzienne spacerowanie na smyczy nie zawsze angażuje wszystkie mięśnie psa. U wielu domowych czworonogów, szczególnie starszych, zaobserwować można przede wszystkim osłabienie mięśni tylnych nóg – uda psiaka stają się płaskie, a biodra znacznie węższe niż klatka piersiowa. Problemy z zanikiem lub sztywnością mięśni mogą mieć także psy po przebytych urazach ortopedycznych, cierpiące na dysplazję czy nawracające kulawizny. Wzmocnienie mięśni kończyn i kręgosłupa zwiększa u takich psów szansę na powrót do sprawności. Zadbanie o rozwój umięśnienia jest ważne także w przypadku psów rosnących – dobrze umięśniony zwierzak będzie mniej podatny na urazy podczas zabawy i gonitw z innymi psiakami. Dlatego jeśli zależy nam na zdrowiu i sprawności naszego pupila, powinniśmy regularnie wykonywać z nim kilka prostych ćwiczeń.

Czym są ćwiczenia aktywne?

Ćwiczenia aktywne (fachowo zwane kinezą aktywną) stosuje się w wielu jednostkach chorobowych w celu poprawy jakości ruchu psa. Są zalecane psom po urazach ortopedycznych, pacjentom neurologicznym i z niedowładami. Można je także stosować w celu zwiększenia tkanki mięśniowej. Ćwiczeniami aktywnymi nazywamy dopasowany do potrzeb zwierzęcia zestaw ćwiczeń skonstruowany przez psiego fizjoterapeutę lub instruktora psiego fitnessu, które mają wspomóc proces rehabilitacji.

Co mogą dać ćwiczenia dla psa?

  • Wzrost masy mięśniowej
  • Redukcję tkanki tłuszczowej
  • Zmniejszenie sztywności w stawach
  • Poprawę pracy układu krążenia i układu oddechowego (lepsza wydajność organizmu)
  • Poprawę jakości ruchu psa
  • Zwiększenie świadomości ciała psa
  • Poprawę struktury kości (odżywienie tkanki chrzęstnej)
  • Zwiększanie elastyczności ciała
  • Zmniejszanie dolegliwości bólowych

Pamiętaj!

  • Ćwiczenia wykonujemy z psami zdrowymi lub psami, które nie mają przeciwwskazań do ruchu od ortopedy lub zoofizjoterapeuty.
  • Nie ćwicz z psem na śliskich panelach ani kafelkach. Poślizg może łatwo spowodować poważny uraz.
  • Jeśli widzisz oznaki bólu lub dyskomfortu u psa w trakcie wykonywania ćwiczeń, zakończ je.
  • Jeżeli zauważysz kulawiznę, skontaktuj się z lekarzem ortopedą.
  • Jeśli wiesz, ze twój pies jest po urazie lub ma zdiagnozowaną chorobę ortopedyczną, skontaktuj się z weterynarzem i poproś o zezwolenie na wykonywanie ćwiczeń.
  • Trening najlepiej wykonywać za część dziennej porcji jedzenia, a nie za dodatkowe przysmaki.
  • Ważne, aby przed i po ćwiczeniach pies miał możliwość swobodnego ruchu (5-10 minut) w celu rozgrzania i wyciszenia pracy mięśni.

Ćwiczenia dla psa, które możesz bezpiecznie zrobić w domu

Cavalettii – doskonałe ćwiczenie na poprawę koordynacji ruchowej psa. Wystarczy do tego kilka starych kijów od szczotek lub w miarę równe patyki. Porozrzucaj kijki jak bierki, a następnie rozsyp psu przysmaki między nimi. Pies będzie musiał nieźle się nagłowić, gdzie stawiać łapę, aby nie nastąpić na kijek.

Targetowanie przednimi łapami – targetowanie to ćwiczenie wymagające od psa trafienia łapami w jakiś wyznaczony obszar. Na początku dobrze zacząć od niskich powierzchni, np. wycieraczki albo kocyka. Z czasem i przy braku przeciwwskazań można zwiększać wysokość targetu maksymalnie do wysokości łokcia psa. To ćwiczenie bazowe, które jest podstawą umożliwiającą wprowadzenie trudniejszych ćwiczeń.

Targetowanie tylnymi łapami – na początku zacznij od wycieraczki albo większego materacyka. Naprowadzaj psa przodem i nagradzaj za pozostawienie samych tylnych łap na materacu. Z czasem dodaj komendę i zmniejszaj target. To ćwiczenie niesamowicie uczy psa świadomości ciała.

Obroty – naucz psa obrotów w jedną i drugą stronę. Dzięki nim mięśnie grzbietu psa będą bardziej elastyczne.

Slalom – na początek możesz przeprowadzać psa za smakołykiem między pachołkami. Nie przesadzaj jednak z ilością przysmaków w trakcie treningu!

Nawet zwykły spacer może być ćwiczeniem!

Spacery po lesie i plaży to fantastyczne urozmaicenie codziennych aktywności psa. Szyszki, igliwie, korzenie drzew, mech i piasek to niesamowicie stymulujące podłoża. Każde z nich działa na receptory zlokalizowane w psich łapkach, pobudzając je. Dzięki tak różnym podłożom psy dostają wiele bodźców, które są im obce, gdy mieszkają w miejskiej, betonowej dżungli. W celu urozmaicenia spaceru można poprosić psa o wykonanie kilku sztuczek w postaci siad, waruj, wstań, które zwiększą tempo spaceru.

Marysia Milczarek – specjalistka żywienia psów i kotów, od 2019 również zoofizjoterapeutka. Współzałożycielka strony Complete Dog: Food&Mind. Autorka artykułów dotyczących żywienia zwierząt towarzyszących, stale poszerzająca swoją wiedzę podczas warsztatów, seminariów oraz konferencji naukowych. Na co dzień opiekunka Loki, Tali i Iłki. Więcej na stronie: https://complete-dog.com/.

Autor: Aleksandra Prochocka
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments