24.03.2024

5 leków z ludzkiej apteczki, które są najbardziej toksyczne dla psów

author-avatar.svg

psy.pl

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Istnieją leki, które mogą poważnie zaszkodzić zdrowiu naszego psa, nawet doprowadzając go do śmierci! Tych leków nigdy nie podawaj psu, a także schowaj je poza jego zasięgiem.

leki toksyczne dla psów

fot. Shutterstock

Leki dla ludzi nie są stworzone z myślą o psach. Poza niewielkimi wyjątkami, podawanie czworonogom ludzkich leków jest niewskazane i nie przyniesie pożądanych efektów. Próby leczenia zwierzaka na własną rękę mogą także doprowadzić do silnego zatrucia, a nawet śmierci pupila. Również psiaki mające skłonność do myszkowania po domu pod nieobecność opiekuna, mogą zatruć się pozostawionymi na szafce lekami. Jakie leki z ludzkiej apteczki są szczególnie toksyczne dla psów? Poznaj 5 leków, które są najczęstszą przyczyną zatruć domowych pupili.

1. Niesterydowe leki przeciwzapalne (NLPZ)

Za najwięcej zatruć lekami odpowiadają niesterydowe leki przeciwzapalne. Sprzedawane niemal w każdym sklepie bez recepty, stanowią nieodłączny element domowej apteczki. Substancje takie jak ibuprofen czy naproksen, będące substancją czynną w popularnych lekach (Ibuprom, Modafen, Nurofen, Nalgesin, Voltaren Acti), powinny być bezwzględnie zabezpieczone przed przebywającymi w domu zwierzętami. Nawet niewielka dawka tych leków może wywołać silne zatrucie, objawiające się wymiotami, krwawą biegunką, otępieniem i drgawkami, które mogą doprowadzić zwierzę do śmierci. U psów nawet po jednorazowym spożyciu tych preparatów mogą rozwinąć się wrzody żołądka.

2. Acetaminofen (paracetamol)

Ta przeciwzapalna substancja wchodząca w skład powszechnie dostępnych preparatów o nazwie APAP, Panadol, Paracetamol czy Gripex również jest przyczyną licznych zatruć czworonogów. Już niewielka dawka leku zawierającego acetaminofen może skutkować nieodwracalnym uszkodzeniem wątroby. W większych dawkach te toksyczne dla psów preparaty uszkadzają czerwone krwinki zwierzęcia. Mogą także wywoływać otępienie, problemy z oddychaniem, ciemne zabarwienie moczu, biegunkę i wymioty.

3. Antydepresanty

Leki antydepresyjne stosuje się niekiedy w terapii psów, które mają stwierdzone szczególnie trudne w leczeniu zaburzenia behawioralne. Nie oznacza to jednak, że wszystkie środki są w pełni bezpieczne. Szczególnie groźna jest źle dobrana lub za duża dawka antydepresantów. U psów mogą pojawić się takie objawy jak wymioty i apatia. Niebezpieczny jest też zespół serotoninowy, którego oznakami są:

  • pobudzenie,
  • dezorientacja,
  • szybkie tętno,
  • wysokie ciśnienie krwi,
  • drgawki.

4. Beta-blokery, czyli leki beta-adrenolityczne

Pod tą nazwą kryją się leki na nadciśnienie, czyli regulujące podwyższone ciśnienie krwi. Nawet niewielkie dawki tych środków mogą wywołać u psów poważne problemy. Duża dawka tych substancji może być przyczyną niebezpiecznego dla życia pupila spadku ciśnienia krwi i drastycznego obniżenia akcji serca.

5. Wszystkie leki antykoncepcyjne

Tabletki zawierające estrogeny, estradiol czy progesteron, zjedzone przez psa w niewielkich ilościach, nie wywołują zazwyczaj zatrucia. Jednak w większych dawkach hormony te mogą spowodować leukopenię. Szczególnie narażone na zatrucie estrogenem są niesterylizowane suki.

Zatrucie lekami – jak ochronić przed nim psa?

Podstawą jest trzymanie wszystkich leków poza psim zasięgiem. Mowa tutaj o całej apteczce, nawet jeśli zawiera leki potencjalnie niegroźne. Schowaj je w pudełku, a to zamknij w szafce poza zasięgiem psa – na przykład dostatecznie wysoko. 

Nigdy nie podawaj psu leków na własną rękę. Zawsze niech będą one zalecone przez lekarza weterynarii, który nie tylko poda nazwę preparatu, ale również informację o dawkowaniu oraz stosowaniu danego środka. To bardzo ważne – nie kierujmy się wskazówkami znajomych, którzy stosowali podobne preparaty u swoich zwierząt!

Pamiętajmy, że nie tylko apteczne leki są groźne dla psów. Toksyczne mogą również rozmaite witaminy, suplementy diety, a także preparaty oparte składem na ziołach, czyli w teorii – naturalne. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy zwierzę przyjmie samodzielnie dany preparat, gdy znajdzie go w domowej apteczce albo pozostawiony na blacie. 

Jeśli zauważymy, że pies zachowuje się w sposób nietypowy i jest ryzyko, że zjadł jakieś toksyczne substancje albo w apteczce brakuje leków, udajmy się do gabinetu weterynaryjnego. Szybka reakcja może uratować naszemu psu życie!

Współautor: Aleksandra Prochocka

baner zdrowie
Pierwsza publikacja: 26.04.2022

Podziel się tym artykułem:

author-avatar.svg
psy.pl

Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.

Zobacz powiązane artykuły

12.04.2024

Twojemu psu coś dolega? Oto 10 oznak, że coś jest nie tak!

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

U psa jedynie zachowania mówią o tym, że coś mu dolega. Każdy opiekun powinien zadbać o to, aby znać swojego czworonoga na tyle, by szybko rozpoznać zmiany w jego zwyczajach.

10 oznak, że psu coś dolega

undefined

03.04.2024

Fakty i mity o kleszczach. Każdy psiarz musi je znać!

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Szkodliwe mity o kleszczach przyczyniają się nie tylko do niedostatecznej profilaktyki, ale także do niewłaściwego postępowania w przypadku znalezienia pasożyta u domowego pupila. Co trzeba wiedzieć o kleszczach, by skutecznie chronić siebie i psa?

kleszcze fakty i mity

undefined

01.04.2024

Kamień nazębny u psa – co można z nim zrobić bez zabiegu?

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Troska o zdrowie jamy ustnej psa nie jest już w dzisiejszych czasach żadną fanaberią, a oczywistym i niezbędnym elementem opieki nad zwierzęciem. Dla wielu z nas zaskakujący może być fakt, że psy bardzo rzadko cierpią na próchnicę zębów! Ich bolączką jest przede wszystkim kamień nazębny – i poważne konsekwencje zdrowotne związane z jego osadzaniem się.

kamień nazębny u psa

undefined

null

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj raz w tygodniu wieści ze świata psów!

Zapisz się