24.09.2017
Pies dobry na wszystko, czyli dlaczego psy występują w reklamach?
psy.pl
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Pies czy kot występuje już w co drugiej reklamie… Dlaczego producenci do reklamowania swoich produktów tak chętnie wykorzystują zwierzęta?
fot. Shutterstock
Reklama budzi najrozmaitsze emocje, ma wielu przeciwników. Zarzuca się jej przeróżne grzechy: epatowanie seksem, obrażanie uczuć religijnych i narodowych, propagowanie kiczu. Wśród głosów tych nie słyszy się jednak skarg na reklamy, w których występują zwierzęta. Dlaczego?
Po prostu wyzwalają one w widzach dobre uczucia, a przy okazji znakomicie zachwalają towar. Nie wszystkie zwierzaki są tak samo cenione, przy czym na górze rankingu plasują się lwy, słonie i niedźwiedzie. Ostatnio do promowania towarów angażuje się mniej wyeksploatowane zwierzęta np. świstaka, bociana, bobra.
Psy i koty najpopularniejsze
Najczęściej jednak w reklamach występują psy i koty, które są najpopularniejsze i najbardziej lubiane. Kot jest niezawodny w zachęcaniu do kupna damskich strojów, kosmetyków i środków czystości, natomiast pies jest dobry na wszystko. Jego wizerunek przez wiele lat ozdabiał np. winylowe płyty „His masters voice”.
Pudle i spaniele pędzla Janusza Grabiańskiego w elegancki sposób nakłaniały do podróżowania LOT-em. Bernardyn ze swoją słynną baryłką u szyi zachwalał i zachwala do dziś nie tylko koniaki ale i firmy ubezpieczeniowe, nasz Bacuś podhalański znakomicie wypada w zachęcaniu do kupna ekologicznej żywności, a dalmatyńczyki z uwagi na swoją dekoracyjność często towarzyszą modelkom.
Luksusowy chart i śmieszny mops
Pies budzi ponadto najwięcej skojarzeń. Wielkie, potężne dogi, czy zwinne charty wykorzystuje się w reklamach luksusowych przedmiotów i szybkich samochodów, psy pasterskie, symbolizujące zaufanie i bezpieczeństwo podkreślają solidność promujących się firm, małe rasy ozdobne zachęcą z kolei do każdego zakupu, oddziałując szczególnie na panie i dzieci. Osobna grupa to tzw. psy śmieszne jak jamnik, mops i buldog, które są bardzo pomocne w reklamie adresowanej do panów – z wdziękiem nakłaniają ich do nabywania cygar, fajek, krawatów i typowo męskich kosmetyków.
Pies nie tylko należy do najbardziej cenionych gwiazd reklamy ale i do najmniej kontrowersyjnych, nie wzbudza też żadnych obiekcji obyczajowych, chociaż najczęściej występuje bez ubrania.
Autor: Alicja Szubert-Olszewska
Polecane przez redakcję
Reklama
Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.
Zobacz powiązane artykuły
11.04.2024
Psy pomogą walczyć z PTSD u ludzi – wyczuwają stres w oddechu
Ten tekst przeczytasz w 5 minut
Niektórzy przypisują to ich niezwykłej wrażliwości, inni wyjątkowej intuicji. Jedno jest pewne – psy wyjątkowo dobrze rozpoznają nasze emocje. Doskonale wiedzą, kiedy jesteśmy szczęśliwi, kiedy potrzebujemy wsparcia i pocieszenia, gdy się boimy. Nie jest to jedynie nasze przypuszczenie – potwierdzają to badania. Co więcej, eksperyment przeprowadzony na Uniwersytecie Dalhousie udowadnia, że psy mogą wyczuć zbliżające się epizody lękowe na podstawie naszego… oddechu.
undefined
29.03.2024
„Rozumie więcej, niż daje po sobie poznać”. Twój pies rozróżnia znaczenie rzeczowników
Ten tekst przeczytasz w 5 minut
Zdarza Ci się, że mówisz do swojego psa i masz wrażenie, że on wszystko rozumie? Najnowsze badania wykazały, że… możesz mieć rację!
undefined
14.03.2024
Wywęszyć chorobę: psy potrafią wyczuć Parkinsona!
Ten tekst przeczytasz w 4 minuty
Psy nie bez powodu nazywane są najlepszymi przyjaciółmi człowieka. Wyróżniają się niezwykłą inteligencją, odwagą i lojalnością. Są wiernymi towarzyszami i obrońcami. Wiele z nich wykazuje również niezwykłe umiejętności oraz imponujące talenty – często bardzo istotne dla naszego zdrowia.
undefined