18.11.2009
Jak ocenić psychikę psa?
psy.pl
Ten tekst przeczytasz w 8 minut
Zestaw ćwiczeń, które należy wykonać z psem by móc go prawidłowo ocenić.
1. PODCHODZENIE * KONTAKT * WSPÓŁPRACA * DOTYK
Opisywana jest reakcja psa na osobę przeprowadzającą test (nieznajomego pomocnika).
2. ZABAWA * CHWYTANIE PRZEDMIOTU W ZABAWIE *PRZECIĄGANIE
Sprawdzamy, czy pies chwyta zabawkę i czy zainteresowany dalszą zabawą przynosi ją do pomocnika. Używamy miękkiej zabawki.
3. POGOŃ * CHWYTANIE W POGONI
Pies podąża za zabawką, zygzakiem ciągniętą po ziemi. Oceniana jest intensywność pogoni i chwytania.
4. ZACHOWANIE
Przewodnik stoi nieruchomo z psem na smyczy. Ocenia się zachowanie psa (czy jest zaniepokojony).
5. ZABAWA W ODDALI
Przewodnik i pies stoją w miejscu startu, skąd widzą i słyszą zachęcające do zabawy gesty i krzyki pomocnika. Kiedy pomocnik się chowa, pies jest spuszczany ze smyczy, dzięki czemu może go odnaleźć, szukając kontaktu i dalszej zabawy.
W miejscu startu oceniane jest zainteresowanie psa pomocnikiem, czy pies wykazuje zachowania grożące lub agresywne. Pożądana jest ciekawość, zainteresowanie zabawą oraz współpraca między psem i pomocnikiem.
6. ZASKOCZENIE
W trakcie spaceru z przewodnikiem przed psem nieoczekiwanie pojawia się duży manekin. Oceniany jest strach, zachowania grożące, agresja i ciekawość psa. Następnie pies i przewodnik mijają manekin kilka razy, aby sprawdzić, czy zwierzak pozostaje pod wrażeniem tej sytuacji czy też zdążył ją już „zapomnieć”.
7. NAGŁY DŹWIĘK
Pies słyszy nagle głośny dźwięk. Obserwuje się strach oraz ciekawość psa. Następnie zwierzak i przewodnik znów mijają to miejsce, ale tym razem nie rozlega się żaden dźwięk.
8. DUCHY
Dwa na biało ubrane „duchy” (ludzie z założonymi na głowy białymi kubłami), zbliżają się powoli do psa i przewodnika. Obserwowane są zachowania grożące, agresja, strach i ciekawość czworonoga
9. ZABAWA I WYSTRZAŁ
Raz jeszcze obserwuje się zainteresowanie psa zabawą oraz chwytanie, by sprawdzić, czy jego zachowanie uległo zmianie pod wpływem przeprowadzonych do tej pory ćwiczeń. Podczas zabawy oraz kiedy pies stoi spokojnie, słychać kilka wystrzałów; sprawdza się, czy pies zwraca na nie uwagę.
Ćwiczenie / ocena | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1a. Kontakt powitanie | Odmawia nawiązania kontaktu warcząc lub/ i próbując ugryźć | Unika nawiązania kontaktu wycofując się | Akceptuje kontakt, nie wycofuje się | Sam nawiązuje kontakt lub odpowiada na próby nawiązania kontaktu | Entuzjastyczny kontakt, może skakać, skamleć lub szczekać |
1b. Kontakt współpraca | Nie biegnie za zabawką, nawet po powtórzeniu zachęty lub zachowuje się jak nieobecny | Niechętnie biegnie za zabawką | Biegnie, ale nie jest zainteresowany zabawą z pomocnikiem | Biegnie chętnie i z zaangażowaniem | Biegnie chętnie, okazuje duże zainteresowanie pomocnikiem |
1c. Kontakt dotyk | Odmawia kontaktu, warczy i/ lub próbuje ugryźć | Unika kontaktu, wycofuje się. Szuka wsparcia u przewodnika | Akceptuje dotyk | Akceptuje dotyk i nawiązuje kontakt | Akceptuje dotyk i radośnie nawiązuje kontakt |
2a. Zabawa | Nie bawi się | Nie bawi się, jest zainteresowany | Bawi się, powoli na początku, ale po chwili bardziej aktywnie | Zaczyna bawić się szybko i robi to aktywnie | Zaczyna bawić się bardzo szybko i bardzo aktywnie |
2b. Chwytanie przedmiotu w zabawie | Nie chwyta | Nie chwyta, obwąchuje zabawkę | Chwyta niepewnie lub tylko przednimi zębami | Chwyta od razu, łapie całym pyskiem | Chwyta od razu, również zabawkę w ruchu |
2c. Chwytanie zabawki i przeciąganie | Nie chwyta | Chwyta niepewnie, puszcza, nie ciągnie | Chwyta, ciągnie odrobinę, puszcza i znów chwyta. Może także podgryzać | Chwyta szybko, ciągnie do końca ćwiczenia | Chwyta szybko, również potrząsa – nawet gdy pomocnik nieruchomieje – do końca ćwiczenia |
3a. Pogoń | Nie goni | Zaczyna, ale przestaje gonić | Zaczyna gonić powoli, przyspiesza i chwyta zabawkę | Goni szybko, zorientowany na cel, zatrzymuje się przy zabawce | Zaczyna od razu gonić, z dużą prędkością, mija zabawkę, ale zawraca |
3b. Chwytanie | Nie zainteresowany przedmiotem. Nie zbliża się | Nie chwyta, ale wącha zabawkę | Podejmuje zabawkę ostrożnie lub z opóźnieniem | Chwyta zabawkę i puszcza ją | Chwyta zabawkę i trzyma przez przynajmniej 3 sek. |
4. Zachowanie | Nie zainteresowany, bierny | Zainteresowany i spokojny, stoi, siedzi lub leży | Zainteresowany, ogólnie spokojny, zmieniający zachowania. | Zainteresowany i niespokojny | Szybko zmienia zachowania. Niespokojny przez cały czas |
5a. Zabawa w oddali – zainteresowanie | Nie wykazuje zainteresowania | Zainteresowany, po czym traci zainteresowanie | Zainteresowany, uważnie śledzi ruch pomocnika | Zainteresowany, wykazuje tendencję podążania za pomocnikiem. | Bardzo zainteresowany, podejmuje kilka prób podążenia za pomocnikiem. |
5b. Zabawa w oddali – sygnały grożące i agresja | Nie wykazuje żadnych sygnałów/ zachowań grożących | W czasie pierwszej fazy wykazuje kilka (1, 2) zachowań grożących | Wykazuje kilka (1, 2) zachowań grożących w trakcie ćwiczenia | Wykazuje sporo zachowań grożących w trakcie pierwszej fazy | Wykazuje sporo zachowań grożących w trakcie ćwiczenia |
5c. Zabawa w oddali – ciekawość | Nie podchodzi do pomocnika. | Podchodzi do pomocnika, gdy ten do niego mówi i rzuca zabawkę. | Podchodzi do pomocnika kiedy ten zaczyna mówić | Podchodzi do pomocnika, ale skulony i z opóźnieniem | Podchodzi do pomocnika bez wahania |
5d. Zabawa w oddali – chęć do zabawy | Nie bawi się, nie wykazuje zainteresowania | Nie bawi się, ale wydaje się zainteresowany | Bawi się, delikatnie chwyta, nie szarpie | Gryzie, puszcza, znów chwyta | Chwyta szybko, szarpie, nie puszcza |
5e. Zabawa w oddali – interakcja | Brak zainteresowania | Wykazuje zainteresowanie, ale pozostaje bierny | Zachowuje się aktywnie, gdy aktywny jest pomocnik | Aktywny nawet jeśli pomocnik stoi spokojnie | Zaprasza biernie stojącego pomocnika do zabawy |
6a. Zaskoczenie – strach | Nie zatrzymuje się lub zatrzymuje za krótko | Kuli się i zatrzymuje | Szybki unik, utrzymuje kontakt wzrokowy | Ucieka na odległość mniejszą niż 5 m | Ucieka na odległość większą niż 5 m |
6b. Zaskoczenie – agresja | Brak sygnałów grożących | Okazjonalne zachowania grożące | Kilka zachowań grożących przez dłuższą chwilę | Kilka zachowań grożących i atak | Zachowania grożące i atak, co może skończyć się ugryzieniem |
6c. Zaskoczenie – ciekawość | Podchodzi, kiedy manekin jest nisko lub wcale nie podchodzi | Podchodzi dopiero kiedy przewodnik zaczyna mówić do manekina, przykuca i woła psa | Podchodzi, kiedy przewodnik zbliża się do manekina | Podchodzi, kiedy przewodnik rusza w stronę manekina | Nawiązuje kontakt bez pomocy ze strony przewodnika |
6d. Zaskoczenie – strach | Nie unika i nie zmienia tempa mijając manekin | Nieznaczna zmiana tempa i prędkości podczas mijania | Zmiana tempa i prędkości w czasie pierwszego mijania. Przy drugim przejściu w normie | Zmiana tempa i prędkości w czasie co najmniej dwóch przejść. Zachowanie się nie zmienia | Wykazuje duży strach lub strach zwiększa się w trakcie mijania manekina |
6e. Zaskoczenie – zainteresowanie | Brak zainteresowania | Zatrzymuje się. Wącha lub ogląda manekin w trakcie jednego z czterech minięć | Zatrzymuje się. Wącha lub ogląda manekin w trakcie przynajmniej dwóch prób mijania | Gryzie manekin lub bawi się nim, jednak zachowanie to zanika podczas dalszych prób mijania | Gryzie lub bawi się manekinem w czasie co najmniej dwóch prób mijania |
7a. Nagły dźwięk – strach | Nie zatrzymuje się lub zatrzymuje na krótko | Kuli się i zatrzymuje | Szybki unik, utrzymuje kontakt wzrokowy | Ucieka na odległość mniejszą niż 5 m | Ucieka na odległość większą niż 5 m |
7b. Nagły dźwięk – ciekawość | Nie podchodzi | Podchodzi, kiedy przewodnik mówi w kierunku źródła dźwięku, przykuca i woła psa | Podchodzi, kiedy przewodnika zbliża się do źródła dźwięku | Podchodzi, kiedy przewodnik rusza w kierunku źródła dźwięku | Podchodzi bez pomocy ze strony przewodnika |
7c. Nagły dźwięk – strach | Nie unika i nie zmienia tempa w trakcie mijania źródła dźwięku | Nieznaczne unikanie lub zmiana tempa podczas jednej próby mijania | Zmiana tempa i prędkości w czasie pierwszego mijania. Przy drugim przejściu w normie | Zmiana tempa i prędkości w czasie co najmniej dwóch przejść. Zachowanie się nie zmienia | Wykazuje duży strach lub strach zwiększa się w trakcie mijania źródła dźwięku |
7d. Nagły dźwięk – zainteresowanie | Brak zainteresowania | Zatrzymuje się. Wącha lub ogląda źródło dźwięku w trakcie jednego z czterech minięć | Zatrzymuje się. Wącha lub ogląda manekin w trakcie przynajmniej dwóch prób mijania | Gryzie lub bawi się przedmiotem, jednak zachowanie to zanika podczas dalszych prób mijania | Gryzie lub bawi się przedmiotem w czasie co najmniej dwóch prób mijania |
8a. Duchy – zachowania grożące i agresja | Brak zachowań grożących | Okazjonalne zachowania grożące | Powtarzane zachowania grożące trwające dłuższą chwilę | Powtarzane zachowania grożące oraz atak | Powtarzane zachowania grożące oraz ataki |
8b. Duchy – kontrola (podczas podchodzenia) | Sporadycznie kontroluje, po czym traci zainteresowanie albo nie wykazuje zainteresowania | Kilka razy spogląda na duchy | Kontakt i/ lub kontrola z długimi przerwami, np. w połowie odległości od obu duchów, lub na całej odległości do jednego z duchów | Kontakt i/ lub kontrola z krótkimi przerwami w stosunku do obu duchów | Kontakt i/ lub kontrola w stosunku do obu duchów podczas całego ćwiczenia |
8c. Duchy – strach (podczas podchodzenia) | Stoi przed przewodnikiem lub obok niego | Sporadycznie się wycofuje, stoi przed przewodnikiem lub obok niego | Waha się między kontrolowaniem i unikaniem, stoi przed przewodnikiem lub obok niego | Sporadyczne kontrolowanie i unikanie, stoi za przewodnikiem | Wycofuje się na odległość większą niż długość smyczy, albo ucieka |
8d. Duchy – ciekawość | Podchodzi do pomocnika, kiedy przewodnik ściągnie z niego przebranie, albo nie nawiązuje kontaktu w ogóle | Nawiązuje kontakt, kiedy przewodnik zaczyna rozmawiać z pomocnikiem i woła psa | Nawiązuje kontakt z pomocnikiem, podchodząc do niego z przewodnikiem | Nawiązuje kontakt z pomocnikiem, kiedy przewodnik jest w połowie drogi do pomocnika | Samodzielnie nawiązuje kontakt z pomocnikiem |
8e. Duchy – kontakt | Odmawia lub aktywnie unika kontaktu, albo brak kontaktu | Akceptuje kontakt w bierny sposób | Odpowiada na kontakt pomocnika | Samodzielnie nawiązuje kontakt z pomocnikiem | Kontakt z pomocnikiem jest intensywny, pies może skakać lub piszczeć |
9a. Zabawa | Nie bawi się | Nie bawi się, wykazuje zainteresowanie | Bawi się, zaczyna ostrożnie, ale z czasem coraz bardziej aktywnie | Bawi się aktywnie, szybko zaczyna | Zaczyna bardzo szybko, bawi się bardzo aktywnie |
9b. Zabawa – chwytanie | Nie chwyta | Nie chwyta, wącha zabawkę | Chwyta ostrożnie i tylko przednimi zębami | Chwyta od razu całym pyskiem | Chwyta od razu, również zabawkę w ruchu |
10. Wystrzał | Brak reakcji, szybka kontrola | Pogorszenie reakcji z każdym kolejnym strzałem w czasie zabawy/ bierności. Później szybko wraca do siebie | Zwraca uwagę na strzał, obserwatorów lub coś innego, ale wraca do zabawy lub bierności | Przerywa zachowanie, koncentruje się całkowicie na obserwatorach, strzałach lub czymś innym. Nie wraca do zabawy/ bierności | Reaktywny, przestraszony albo chce opuścić teren, uciec. |
Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.
Zobacz powiązane artykuły
13.12.2024
Poznaj 4 naturalne sposoby na czyszczenie zatok okołoodbytowych
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Zdrowe gruczoły okołoodbytowe u psa nie sprawiają żadnych problemów. Dlatego niektórzy opiekunowie mogą nawet nie zdawać sobie sprawy z ich istnienia. Inaczej wygląda sytuacja, kiedy gromadzi się tam wydzielina, co z kolei prowadzi do zaczopowania kanalików. Co wtedy robić? Poznaj naturalne sposoby na czyszczenie zatok okołoodbytowych!
undefined
12.12.2024
Głuchy pies. Dlaczego pies nie słyszy i jak sobie z tym radzić?
Ten tekst przeczytasz w 9 minut
Niektóre psy głuchną wraz z wiekiem, jednak głuchota może być także wadą wrodzoną. Po czym poznać, że pies nie słyszy i jak można ułatwić sobie życie z głuchym psem?
undefined
09.12.2024
Jak spacerować z psem?
Ten tekst przeczytasz w 5 minut
Po co psu spacer? Jak często wyprowadzać czworonoga? Sprawdź, co musisz wiedzieć o tym, jak spacerować z psem!
undefined