Jak ocenić psychikę psa?

author-avatar.svg

psy.pl

Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Zestaw ćwiczeń, które należy wykonać z psem by móc go prawidłowo ocenić.

1. PODCHODZENIE * KONTAKT * WSPÓŁPRACA * DOTYK

Opisywana jest reakcja psa na osobę przeprowadzającą test (nieznajomego pomocnika).

2. ZABAWA * CHWYTANIE PRZEDMIOTU W ZABAWIE *PRZECIĄGANIE

Sprawdzamy, czy pies chwyta zabawkę i czy zainteresowany dalszą zabawą przynosi ją do pomocnika. Używamy miękkiej zabawki.

3. POGOŃ * CHWYTANIE W POGONI

Pies podąża za zabawką, zygzakiem ciągniętą po ziemi. Oceniana jest intensywność pogoni i chwytania.

4. ZACHOWANIE

Przewodnik stoi nieruchomo z psem na smyczy. Ocenia się zachowanie psa (czy jest zaniepokojony).

5. ZABAWA W ODDALI

Przewodnik i pies stoją w miejscu startu, skąd widzą i słyszą zachęcające do zabawy gesty i krzyki pomocnika. Kiedy pomocnik się chowa, pies jest spuszczany ze smyczy, dzięki czemu może go odnaleźć, szukając kontaktu i dalszej zabawy.
W miejscu startu oceniane jest zainteresowanie psa pomocnikiem, czy pies wykazuje zachowania grożące lub agresywne. Pożądana jest ciekawość, zainteresowanie zabawą oraz współpraca między psem i pomocnikiem.

6. ZASKOCZENIE

W trakcie spaceru z przewodnikiem przed psem nieoczekiwanie pojawia się duży manekin. Oceniany jest strach, zachowania grożące, agresja i ciekawość psa. Następnie pies i przewodnik mijają manekin kilka razy, aby sprawdzić, czy zwierzak pozostaje pod wrażeniem tej sytuacji czy też zdążył ją już „zapomnieć”.

7. NAGŁY DŹWIĘK

Pies słyszy nagle głośny dźwięk. Obserwuje się strach oraz ciekawość psa. Następnie zwierzak i przewodnik znów mijają to miejsce, ale tym razem nie rozlega się żaden dźwięk.

8. DUCHY

Dwa na biało ubrane „duchy” (ludzie z założonymi na głowy białymi kubłami),  zbliżają się powoli do psa i przewodnika. Obserwowane są zachowania grożące, agresja, strach i ciekawość czworonoga

9. ZABAWA I WYSTRZAŁ

Raz jeszcze obserwuje się zainteresowanie psa zabawą oraz chwytanie, by sprawdzić, czy jego zachowanie uległo zmianie pod wpływem przeprowadzonych do tej pory ćwiczeń. Podczas zabawy oraz kiedy pies stoi spokojnie, słychać kilka wystrzałów; sprawdza się, czy pies zwraca na nie uwagę.

Arkusz oceny psychiki psa

Ćwiczenie / ocena12345
 1a. Kontakt powitanieOdmawia nawiązania kontaktu warcząc lub/ i próbując ugryźćUnika nawiązania kontaktu wycofując sięAkceptuje kontakt, nie wycofuje sięSam nawiązuje kontakt lub odpowiada na próby nawiązania kontaktuEntuzjastyczny kontakt, może skakać, skamleć lub szczekać
 1b. Kontakt współpracaNie biegnie za zabawką, nawet po powtórzeniu zachęty lub zachowuje się jak nieobecnyNiechętnie biegnie za zabawkąBiegnie, ale nie jest zainteresowany zabawą z pomocnikiemBiegnie chętnie i z zaangażowaniemBiegnie chętnie, okazuje duże zainteresowanie pomocnikiem
 1c. Kontakt dotykOdmawia kontaktu, warczy i/ lub próbuje ugryźćUnika kontaktu, wycofuje się. Szuka wsparcia u przewodnikaAkceptuje dotykAkceptuje dotyk i nawiązuje kontaktAkceptuje dotyk i radośnie nawiązuje kontakt
 2a. Zabawa Nie bawi sięNie bawi się, jest zainteresowanyBawi się, powoli na początku, ale po chwili bardziej aktywnieZaczyna bawić się szybko i robi to aktywnieZaczyna bawić się bardzo szybko i bardzo aktywnie
2b. Chwytanie przedmiotu w zabawie  Nie chwytaNie chwyta, obwąchuje zabawkęChwyta niepewnie lub tylko przednimi zębamiChwyta od razu, łapie całym pyskiemChwyta od razu, również zabawkę w ruchu
2c. Chwytanie zabawki i przeciąganie  Nie chwytaChwyta niepewnie, puszcza, nie ciągnieChwyta, ciągnie odrobinę, puszcza i znów chwyta. Może także podgryzaćChwyta szybko, ciągnie do końca ćwiczeniaChwyta szybko, również potrząsa – nawet gdy pomocnik nieruchomieje – do końca ćwiczenia
3a. Pogoń Nie goniZaczyna, ale przestaje gonićZaczyna gonić powoli, przyspiesza i chwyta zabawkęGoni szybko, zorientowany na cel, zatrzymuje się przy zabawceZaczyna od razu gonić, z dużą prędkością, mija zabawkę, ale zawraca
3b. ChwytanieNie zainteresowany przedmiotem. Nie zbliża sięNie chwyta, ale wącha zabawkęPodejmuje zabawkę ostrożnie lub z opóźnieniemChwyta zabawkę i puszcza jąChwyta zabawkę i trzyma przez przynajmniej 3 sek.
4. Zachowanie Nie zainteresowany, biernyZainteresowany i spokojny, stoi, siedzi lub leżyZainteresowany, ogólnie spokojny, zmieniający zachowania.Zainteresowany i niespokojnySzybko zmienia zachowania.  Niespokojny przez cały czas
5a. Zabawa w oddali – zainteresowanie Nie wykazuje zainteresowaniaZainteresowany, po czym traci zainteresowanieZainteresowany, uważnie śledzi ruch pomocnikaZainteresowany, wykazuje tendencję podążania za pomocnikiem.Bardzo zainteresowany, podejmuje kilka prób podążenia za pomocnikiem.
 5b. Zabawa w oddali – sygnały grożące i agresjaNie wykazuje żadnych sygnałów/ zachowań grożącychW czasie pierwszej fazy wykazuje kilka (1, 2) zachowań grożącychWykazuje kilka (1, 2) zachowań grożących w trakcie ćwiczeniaWykazuje sporo zachowań grożących w trakcie pierwszej fazyWykazuje sporo zachowań grożących w trakcie ćwiczenia
5c. Zabawa w oddali – ciekawość     Nie podchodzi do pomocnika.Podchodzi do pomocnika, gdy ten do niego mówi i rzuca zabawkę.Podchodzi do pomocnika kiedy ten  zaczyna mówićPodchodzi do pomocnika, ale skulony i z opóźnieniemPodchodzi do pomocnika bez wahania
5d. Zabawa w oddali – chęć do zabawy Nie bawi się, nie wykazuje zainteresowaniaNie bawi się, ale wydaje się zainteresowanyBawi się, delikatnie chwyta, nie szarpieGryzie, puszcza, znów chwytaChwyta szybko, szarpie, nie puszcza
 5e. Zabawa w oddali – interakcjaBrak zainteresowaniaWykazuje zainteresowanie, ale pozostaje biernyZachowuje się aktywnie, gdy aktywny jest pomocnikAktywny nawet jeśli pomocnik stoi spokojnieZaprasza biernie stojącego pomocnika do zabawy
6a. Zaskoczenie  – strach Nie zatrzymuje się lub zatrzymuje za krótkoKuli się i zatrzymujeSzybki unik, utrzymuje kontakt wzrokowyUcieka na odległość mniejszą niż 5 mUcieka na odległość większą niż 5 m
6b. Zaskoczenie  – agresja Brak sygnałów grożącychOkazjonalne zachowania grożąceKilka zachowań grożących przez dłuższą chwilęKilka zachowań grożących i atakZachowania grożące i atak, co może skończyć się ugryzieniem
 6c. Zaskoczenie  – ciekawośćPodchodzi, kiedy manekin jest nisko lub wcale nie podchodziPodchodzi dopiero kiedy przewodnik zaczyna mówić do manekina, przykuca i woła psaPodchodzi, kiedy przewodnik zbliża się do manekinaPodchodzi, kiedy przewodnik rusza w stronę manekinaNawiązuje kontakt bez pomocy ze strony przewodnika
6d. Zaskoczenie  – strachNie unika i nie zmienia tempa mijając manekinNieznaczna zmiana tempa i prędkości podczas mijaniaZmiana tempa i prędkości w czasie pierwszego mijania. Przy drugim przejściu w normieZmiana tempa i prędkości w czasie co najmniej dwóch przejść. Zachowanie się nie zmieniaWykazuje duży strach lub strach zwiększa się w trakcie mijania manekina
6e. Zaskoczenie   – zainteresowanie  Brak zainteresowaniaZatrzymuje się. Wącha lub ogląda manekin w trakcie jednego z czterech minięćZatrzymuje się. Wącha lub ogląda manekin w trakcie przynajmniej dwóch prób mijaniaGryzie manekin lub bawi się nim, jednak zachowanie to zanika podczas dalszych prób mijaniaGryzie lub bawi się manekinem w czasie co najmniej dwóch prób mijania
7a. Nagły dźwięk – strachNie zatrzymuje się lub zatrzymuje na krótkoKuli się i zatrzymujeSzybki unik, utrzymuje kontakt wzrokowyUcieka na odległość mniejszą niż 5 mUcieka na odległość większą niż 5 m
7b. Nagły dźwięk – ciekawośćNie podchodziPodchodzi, kiedy przewodnik mówi w kierunku źródła dźwięku, przykuca i woła psaPodchodzi, kiedy przewodnika zbliża się do źródła dźwiękuPodchodzi, kiedy przewodnik rusza w kierunku źródła dźwiękuPodchodzi bez pomocy ze strony przewodnika
7c. Nagły dźwięk – strachNie unika i nie zmienia tempa w trakcie mijania źródła dźwiękuNieznaczne unikanie lub zmiana tempa podczas jednej próby mijaniaZmiana tempa i prędkości w czasie pierwszego mijania. Przy drugim przejściu w normieZmiana tempa i prędkości w czasie co najmniej dwóch przejść. Zachowanie się nie zmieniaWykazuje duży strach lub strach zwiększa się w trakcie mijania źródła dźwięku
7d. Nagły dźwięk – zainteresowanieBrak zainteresowaniaZatrzymuje się. Wącha lub ogląda źródło dźwięku w trakcie jednego z czterech minięćZatrzymuje się. Wącha lub ogląda manekin w trakcie przynajmniej dwóch prób mijaniaGryzie lub bawi się przedmiotem, jednak zachowanie to zanika podczas dalszych prób mijaniaGryzie lub bawi się przedmiotem  w czasie co najmniej dwóch prób mijania
8a. Duchy – zachowania grożące i agresja  Brak zachowań grożącychOkazjonalne zachowania grożącePowtarzane zachowania grożące trwające dłuższą chwilęPowtarzane zachowania grożące oraz atakPowtarzane zachowania grożące oraz ataki
8b. Duchy – kontrola (podczas podchodzenia) Sporadycznie kontroluje,  po czym traci zainteresowanie albo nie wykazuje zainteresowaniaKilka razy spogląda na duchyKontakt i/ lub kontrola z długimi przerwami, np. w połowie odległości od obu duchów, lub na całej odległości do jednego z duchówKontakt i/ lub kontrola z krótkimi przerwami w stosunku do obu duchówKontakt i/ lub kontrola w stosunku do obu duchów  podczas całego ćwiczenia
8c. Duchy – strach (podczas podchodzenia)Stoi przed przewodnikiem lub obok niegoSporadycznie się wycofuje, stoi przed przewodnikiem lub obok niegoWaha się między kontrolowaniem i unikaniem, stoi przed przewodnikiem lub obok niegoSporadyczne kontrolowanie i unikanie, stoi za przewodnikiemWycofuje się na odległość większą niż długość smyczy, albo ucieka
8d. Duchy – ciekawość Podchodzi do pomocnika, kiedy przewodnik ściągnie z niego przebranie, albo nie nawiązuje kontaktu w ogóleNawiązuje kontakt, kiedy przewodnik zaczyna rozmawiać z pomocnikiem i woła psaNawiązuje kontakt z pomocnikiem, podchodząc do niego z przewodnikiemNawiązuje kontakt z pomocnikiem, kiedy przewodnik jest w połowie drogi do pomocnikaSamodzielnie nawiązuje kontakt z pomocnikiem
8e. Duchy – kontaktOdmawia lub aktywnie unika kontaktu, albo brak kontaktuAkceptuje kontakt w bierny sposóbOdpowiada na kontakt pomocnikaSamodzielnie nawiązuje kontakt z pomocnikiemKontakt z pomocnikiem jest intensywny, pies może skakać lub piszczeć
9a. ZabawaNie bawi sięNie bawi się, wykazuje zainteresowanieBawi się, zaczyna ostrożnie, ale z czasem coraz bardziej aktywnieBawi się aktywnie, szybko zaczynaZaczyna bardzo szybko, bawi się bardzo aktywnie
9b. Zabawa  – chwytanieNie chwytaNie chwyta, wącha zabawkęChwyta ostrożnie i tylko przednimi zębamiChwyta od razu całym pyskiemChwyta od razu, również zabawkę w ruchu
10. Wystrzał Brak reakcji, szybka kontrolaPogorszenie reakcji z każdym kolejnym strzałem w czasie zabawy/ bierności. Później szybko wraca do siebieZwraca uwagę na strzał, obserwatorów lub coś innego, ale wraca do zabawy lub biernościPrzerywa zachowanie, koncentruje się całkowicie na obserwatorach, strzałach lub czymś innym. Nie wraca do zabawy/ biernościReaktywny, przestraszony albo chce opuścić teren, uciec.

 

Pierwsza publikacja: 25.04.2022

Podziel się tym artykułem:

author-avatar.svg
psy.pl

Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.

Zobacz powiązane artykuły

Psie zwyczaje przy… kupie! Które są normalne, a które mogą niepokoić?

Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Kręcenie się w kółko przed zrobieniem kupy, długie szukanie odpowiedniego miejsca… Psie zwyczaje bywają dziwne! Czy którymś powinniśmy się martwić?

psie zwyczaje przy kupie

undefined

31.12.2023

5 rzeczy, które możesz zrobić jeszcze dziś, by pomóc psu w Sylwestra

Ten tekst przeczytasz w 6 minut

To już dzisiaj! Pies i Sylwester – brzmi jak koszmar? Często tym właśnie jest… Jednak nawet jeśli dopiero teraz zastanawiasz się, jak pomóc psu przetrwać ten trudny wieczór – biegniemy z pomocą!

pies i sylwester co robić

undefined

26.12.2023

Posłanie dla psa. Jakie i dlaczego będzie najlepsze? Wyjaśnia zoofizjoterapeutka

Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Któż z nas nie lubi spać? Nasze psy lubią spać jeszcze bardziej i spędzają w objęciach Morfeusza od 12 do 14 godzin na dobę. Tak naprawdę nie jest to zresztą kwestia upodobań, osobowości czy – tym bardziej – lenistwa, a potrzeb organizmu.

posłanie dla psa

undefined

null

Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter i otrzymuj raz w tygodniu wieści ze świata psów!

Zapisz się