20.02.2012
„Nie” dla stereotypu walczącego amstafa
psy.pl
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Stanowczo protestujemy przeciwko sposobowi, w jaki wykorzystano psy w typie amstafów w reklamie Konfrontacji Sztuk Walki 18. (25 lutego, Orlen Arena Płock) emitowanej na ekranach City Info TV znajdujących się w pociągach warszawskiego metra, a zarządzanych przez Art Marketing Syndicate SA.
fot. You Tube
Na początku filmu reklamowego widzimy wytatuowanego mężczyznę trzymającego na krótkiej uwięzi dwa groźnie wyglądające samce w typie amstafa. Zostały one ubrane w uprzęże z kolcami i ćwiekami. Pies znajdujący się z prawej strony mężczyzny rzuca się na drugiego, otwierając paszczę i szczerząc kły. W tle słyszymy groźne warczenie. Mężczyzna odciąga psy od siebie dopiero w momencie ataku. Film można też obejrzeć na www.konfrontacja.com, a także poniżej.
Scena, którą oglądamy, utrwala stereotyp amstafów jako psów bojowych i wyjątkowo niebezpiecznych. Obraz i dźwięk sugerują, że czworonogi walczą, a organizowanie walk psów jest w Polsce zabronione i uznane za znęcanie się nad zwierzętami (Ustawa o ochronie zwierząt, art. 6, pkt 2.15).
Co więcej, art. 17 pkt 6 stanowi, że „zabrania się propagowania lub upowszechniania drastycznych scen zabijania, zadawania cierpienia lub innej przemocy ze strony człowieka, której ofiarami są zwierzęta, chyba że sceny te mają na celu napiętnowanie okrutnego zachowania wobec zwierząt”. A zgodnie z art. 37 pkt 2 „usiłowanie, podżeganie i pomocnictwo do [tych czynów] jest karalne”.
Zgodnie z art. 21 III rozdziału Kodeksu Etyki Reklamy: „Reklamy nie mogą propagować postaw kwestionujących prawa zwierząt. Reklamy wykorzystujące wizerunek zwierząt powinna cechować powściągliwość, tak aby zwierzęta nie były przedstawiane w sposób sugerujący możliwość ich niehumanitarnego traktowania”. Reklama pozostaje więc w sprzeczności ze znakiem „Reklamuję etycznie”, którym ma prawo posługiwać się Art Marketing Syndicate SA.
Dodatkowo warto zwrócić uwagę, że ponieważ reklama jest wyświetlana w wagonach metra, mogą ją oglądać wszyscy pasażerowie, w tym dzieci.
Od lat na łamach miesięcznika „Mój Pies” staramy się łamać stereotypy i budować pozytywny wizerunek nie tylko amstafów, ale i innych ras, które w przeszłości były używane do walk psów, a dziś w rękach doświadczonych i odpowiedzialnych właścicieli są zwierzętami towarzyszącymi rodzinie. Wykorzystanie amstafów w reklamie KSW niszczy wieloletni wysiłek organizacji prozwierzęcych w tej dziedzinie.
Zwracamy się z apelem o bezzwłoczne wycofanie reklamy, która w naszej ocenie jest nieetyczna i narusza Ustawę o ochronie zwierząt.
Redakcja miesięcznika „Mój Pies”
Fundacja Zwierzofani
Fundacja Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva!
Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.
Zobacz powiązane artykuły
27.06.2025
Roboty w służbie adopcji. eufy wspiera domy tymczasowe i czworonogi w potrzebie
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Technologia może zmieniać świat – nawet ten z sierścią, łapkami i historiami, które bolą. Marka eufy przekazała swoje roboty sprzątające domom adopcyjnym, by pomóc psom i kotom w najważniejszym etapie ich życia: drodze do domu.
undefined
24.06.2025
"Nie porzucaj, też mam uczucia!" - kolejna odsłona kampanii TOZ przeciwko porzuceniom
Ten tekst przeczytasz w 4 minuty
Wakacje to dla nas powód do radości, lecz dla zwierząt to często tragedia. Według danych Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Polsce liczba porzuceń wzrasta wtedy aż o 30 procent! Dlatego w kolejnej odsłonie corocznej kampanii pod hasłem "Nie porzucaj, też mam uczucia!" TOZ apeluje o empatię. Przed wyjazdem na urlop zwierzęciu można i należy zapewnić opiekę!
undefined
13.06.2025
Zginęła ratując psa z torów. 42-letnia kobieta nie zdążyła przed nadjeżdżającym pociągiem
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Miała tylko kilka sekund. Alicia Leonardi próbowała ściągnąć psa swojego byłego partnera z torów kolejowych. Nie zdążyła. Wypadek w stanie New Hampshire pokazuje, jak wielką cenę czasem płacimy za miłość do zwierząt.
undefined