24.09.2017
Pies dobry na wszystko, czyli dlaczego psy występują w reklamach?
psy.pl
Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Pies czy kot występuje już w co drugiej reklamie… Dlaczego producenci do reklamowania swoich produktów tak chętnie wykorzystują zwierzęta?
fot. Shutterstock
Reklama budzi najrozmaitsze emocje, ma wielu przeciwników. Zarzuca się jej przeróżne grzechy: epatowanie seksem, obrażanie uczuć religijnych i narodowych, propagowanie kiczu. Wśród głosów tych nie słyszy się jednak skarg na reklamy, w których występują zwierzęta. Dlaczego?
Po prostu wyzwalają one w widzach dobre uczucia, a przy okazji znakomicie zachwalają towar. Nie wszystkie zwierzaki są tak samo cenione, przy czym na górze rankingu plasują się lwy, słonie i niedźwiedzie. Ostatnio do promowania towarów angażuje się mniej wyeksploatowane zwierzęta np. świstaka, bociana, bobra.
Psy i koty najpopularniejsze
Najczęściej jednak w reklamach występują psy i koty, które są najpopularniejsze i najbardziej lubiane. Kot jest niezawodny w zachęcaniu do kupna damskich strojów, kosmetyków i środków czystości, natomiast pies jest dobry na wszystko. Jego wizerunek przez wiele lat ozdabiał np. winylowe płyty „His masters voice”.
Pudle i spaniele pędzla Janusza Grabiańskiego w elegancki sposób nakłaniały do podróżowania LOT-em. Bernardyn ze swoją słynną baryłką u szyi zachwalał i zachwala do dziś nie tylko koniaki ale i firmy ubezpieczeniowe, nasz Bacuś podhalański znakomicie wypada w zachęcaniu do kupna ekologicznej żywności, a dalmatyńczyki z uwagi na swoją dekoracyjność często towarzyszą modelkom.
Luksusowy chart i śmieszny mops
Pies budzi ponadto najwięcej skojarzeń. Wielkie, potężne dogi, czy zwinne charty wykorzystuje się w reklamach luksusowych przedmiotów i szybkich samochodów, psy pasterskie, symbolizujące zaufanie i bezpieczeństwo podkreślają solidność promujących się firm, małe rasy ozdobne zachęcą z kolei do każdego zakupu, oddziałując szczególnie na panie i dzieci. Osobna grupa to tzw. psy śmieszne jak jamnik, mops i buldog, które są bardzo pomocne w reklamie adresowanej do panów – z wdziękiem nakłaniają ich do nabywania cygar, fajek, krawatów i typowo męskich kosmetyków.
Pies nie tylko należy do najbardziej cenionych gwiazd reklamy ale i do najmniej kontrowersyjnych, nie wzbudza też żadnych obiekcji obyczajowych, chociaż najczęściej występuje bez ubrania.
Autor: Alicja Szubert-Olszewska
Psy.pl to portalu tworzony przez specjalistów, ekspertów ale przede wszystkim przez miłośników zwierząt.
Zobacz powiązane artykuły
13.03.2025
Skąd się biorą zmiany koloru nosa u psów?
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Każdy nos psa jest jedyny w swoim rodzaju – tak jak nasze odciski palców. Psy zazwyczaj mają czarne nosy, jednak ich kolor może się zmieniać, np. zimą. Ale nie tylko! Dlaczego nos psa zmienia kolor i czy trzeba się tym martwić?
undefined
18.02.2025
Jakich ludzi psy nie lubią? Sprawdź, czy nie jesteś TAKI!
Ten tekst przeczytasz w 4 minuty
Psy nie lubią niektórych osób. Czy kierują się jakimś kluczem? Nie tolerują pewnych zachowań czy cech? Oto czym możesz nieświadomie zrazić do siebie psa!
undefined
30.01.2025
FCI i ZKwP – czym te organizacje różnią się od innych?
Ten tekst przeczytasz w 6 minut
Czym jest FCI? Dlaczego hodowle ZKwP uznawane są za „jedyne prawdziwe” hodowle psów rasowych w Polsce? Czy pies z innego stowarzyszenia może być rasowy? Wyjaśniamy!
undefined